Úl Krystal na Národní

Krystal na Národní

ÚL PRO NOVOU SCÉNU NÁRODNÍHO DIVADLA 

PRŮVODNÍ ZPRÁVA

Proč úl

Střešní včelaření je fenomén, který se stává čím dál tím více oblíbeným koníčkem. Navrhovat však úl na tak rušném místě, jako je Národní třída, se zdá zcela nesmyslné. Nás ale téma poučilo, že stav populace hmyzu, je i zároveň zprávou o planetě a proto by měl být tématem i srdce metropole.

Můj úl je tedy navržen tak, aby mohl sloužit všem druhům hmyzu (včely, brouci, můry...), je v tomto vlastně multifunkční a je navržen tak, aby v něm nalezl útočiště každý druh hmyzu. Navracíme tím přírodu do místa, kde příroda už takřka vymizela.

Nová scéna Národního divadla

Mohutná, ikonická stavba na Národní třídě s komplikovanou historií. V šedesátých letech byla vyhlášena první architektonická soutěž, kde uspěl návrh Bohuslava Fuchse, ten však umírá a výstavbou se začíná zabývat SÚRPMO, konkrétně kolektiv kolem Pavla Kupky. Stavba, kterou Pavel Kupka navrhl, byla administrativní budova s multifunkčním sálem. Stavba započala na začátku osmdesátých let a měla být dokončena v listopadu 1983. Skelet návrhu Pavla Kupky, už tehdy téměř stál, stranické vedení ale rozhodlo, že objekt se stane novou budovou Národního divadla. Konala se další architektonická soutěž, kde uspěl se svým návrhem Karel Prager, který slíbil dodržet požadovaný šibeniční termín konce stavby a dotáhl pak stavbu Nové scény ke zdárnému konci. Karel Prager spolupracoval s mnoha umělci. Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová navrhli skleněný plášť budovy ze skleněných tvarovek, a na interiéru se podílel Pavel Hlava a Jaroslav Štursa, kteří jsou mimo jiné autory skleněných plastik, které se nacházejí na každém z podlaží.

Východiska a inspirace návrhu

Inspiroval jsem se budovou Nové scény Národního divadla, hlavně tedy v jejím tvaru, v použitých materiálech a jejím vztahem k veřejnému prostoru

Koncept

Můj návrh vychází hlavně z brutalismu – dominance jednoho materiálu, jasná 3D-geometrie, opakování jednoho zásahu do výchozí hmoty. Chtěl jsem, aby návrh působil jako jeden dominantní monolitický prvek, ale aby zároveň nijak nepřekážel. Tvarem je krystal jedinným objemem, který nemá jasnou spodní, horní, ani boční stranu. Umístění úlu – nad hlavami chodců - je dominantní, ale zároveň souzní s okolím a nijak neruší. Je mohutný, ale nějakým způsobem odlehčený – překonává gravitaci, stejně jako Nová scéna a její úctyhodné tělo na diskrétních pilířích

Návrh

Jako materiál mého úlu jsem zvolil sklo, které je hlavním materiálem celého návrhu. Volba skla je jasná – Obvodový plášť nové scény je ze skla, plní funkci odhlučnění rušné Národní třídy a chrání tím diváky před nežádoucím hlukem z rušné ulice. Můj úl chrání své obyvatele též před nežádoucími vlivy – přírodními podmínkami. Celý skleněný úl je zavěšený na dvou ocelových lanech, které se kříží uprostřed Náměstí Václava Havla. Z tohoto kříže, je středem spuštěno třetí ocelové lano, které je ukotveno k zemi. Na tomto třetím laně, je na kladce zavěšen úl. Díky kladce se úl dá obsloužit a udržovat. Celek by bylo možné také využívat pro venkovní akrobatické či světelné show – expanzi divadla do veřejného prostoru.

Vnitřek úlu není nijak členěný kvůli multifunkčnosti, kvůli přílišné váze a složitému zavěšení je upuštěno od získávání medu od včel. Nejedná se o chov domácích zvířat, ale o útočiště tvorů. Úl slouží pro včely samotářky a další hmyz. Na spodní straně úlu, na čtyřech protilehlých stranách, se nachází včelí mezera – vstup do úlu pro včely. Na protilehlých plochách u stropu úlu, se nachází mřížka, která slouží jako odvětrávání vlhkosti. Vršek úlu má přesah přes tyto odvětrávací mezery kvůli dešti a dalším nežádoucím vlivům.









Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Včelnice Borecké oko